Mijn macrobiotische manier van koken

Op zoek naar gezonde voeding dat is altijd een ding bij mij geweest. Zo heb ik kookcursussen gevolgd die door de macrobiotiek werden geïnspireerd. Ik vond dat geweldig.

Ik heb er intuïtief van leren koken, snijtechnieken en het netjes  en ontspannen werken.

Volgens de  macrobiotiek geef je anders de stress vibes door via je eten. Koken gaat het beste terwijl je ontspannen bent. Ik ervaar het als een wisselwerking. Als ik ga koken ontspan ik en kom in een flow. Mits ik het goed kan voorbereiden en de tijd en rust ervoor neem.

Noedelsoep Macrobiotische Stijl

Van de week heb ik weer eens Japanse noedels meegenomen en vandaag een heerlijke soep mee gemaakt die heel erg lijkt op de Macrobiotische stijl. Daardoor heb ik wat voor je opgezocht hierover, het past namelijk heel goed in de veganistische keuken. Verder mijn globale recept van de noedelsoep, gezien ik het ter plekke doe en verzin.

Macrobiotiek, een eeuwenoude levensstijl

Macrobiotiek werd ontwikkeld door George Ohsawa (1873-1966), een levensstijl vanuit het zen boeddhisme.

Macros = groot en Bios = leven (Grieks).

‘De kunst om tot een veelomvattend leven te komen’.

Dit baseerde hij op 5000 jaar oude overgedragen ervaring en kennis van Japans Zenboeddhisme en de westerse wetenschap. De leer is gebaseerd op de filosofie dat er in een mensenleven evenwicht dient te zijn tussen Yin en Yang.

Wat betreft de voeding betekent dat Yin voeding en Yang voeding waarmee je balans brengt. De balans creëer je door:

  • 50-60% granen en graanproducten
  • 20-25% groente
  • 13% peulvruchten en zeewier
  • 6% soep
  • 7% andere producten

Bij veel mensen overheersen vaak de té Yin (zachte zuivelproducten, tropische vruchten, suiker, koffie en alcohol) of de té Yang (vlees, eieren, vaste zuivelproducten) voeding waardoor er meer disbalans kan ontstaan. (Volgens de macrobiotiek, kijk altijd wat het met jouw lichaam doet).

Past Macrobiotiek bij het veganisme?

Dat past dus prachtig bij een Veganistische leefstijl. (NB. let altijd op vitamine B12!) Verder is het belangrijk om biologisch, dus niet chemisch behandelde producten te gebruiken. Geen dierlijke mest of kunstmest. Niet ingeblikt of met chemische middelen of kleurstoffen bewerkte producten. Dit wordt afgeraden, i.i.g.

Goed kauwen!

Een ander belangrijk element van Macrobiotisch eten is, dat je goed kauwt. Ik leerde vroeger 30x, in de info die ik opzocht stond 50x. Dan is je eten al bijna verteerd, eet je automatisch met meer aandacht en minder. Merk je ook dat 10x kauwen vaak al veel is in ons snelle bestaan?

Proeven

Specerijen worden vermeden. Er wordt miso, soyasaus, zeewier en zeezout gebruikt als smaakmakers. Er worden diverse bereidingswijze gebruikt, voornamelijk: kort frituren (tempura), stomen, koken onder druk, etc.

Als je meer inspiratie wilt, en je bent in Amsterdam, daar vind je het Kushi instituut met een winkel en café. Er worden nog steeds cursussen aangeboden.

Mijn Noedelsoepje

  • Groente naar smaak en restjes. Ik had bloemkool, wortel, boontjes, stukje biet, chinese kool, paprika, tomaat, (groente met nachtschade wordt vermeden), champignons.
  • Knoflook, gember, uien, olie.
  • Sojasaus, naar smaak.
  • Kruiden en bouillonblokje (niet macrobiotisch is dit).
  • Miso (gefermenteerde sojapasta) wordt veel gebruikt als smaakmaker en ook erg gezond.

Doe de olie in de pan en bak de uien, knoflook en gember aan. Voeg vervolgens de groente toe naar volgorde van hoe snel ze gaar worden. Voeg water toe, kruiden en bouillon. Laat het even koken en voeg als laatste de noedels toe, deze zijn in 4 minuten gaar. Naar smaak miso of sojasaaus.

Soep als ontbijt

In de macrobiotische levensstijl wordt veel soep gegeten, zelfs als ontbijt.

Probeer maar eens in de ochtend een heerlijk verwarmend pompoensoepje.

Geniet nooit met mate.

Liefs Marjan

Tags:

Vegan met 3 Not-Vegan zonen, hoe houdt Marjan zich staande? Als vegan kok bij retraites leeft zij zich helemaal uit. Met een berg creativiteit redt zij zich thuis prima. Meer blogs lezen…

Marjan

Blogger