Koken en bakken zonder ei – 11 vervangers

‘Je eet dus geen dierlijke producten meer, maar hoe vervang je ei?’ Deze vraag krijg ik regelmatig en ik begrijp ook goed waarom. Voor mij was dit ook een lastige kwestie: ik vind ei nog steeds lekker en ik gebruikte het vaak in gerechten. Inmiddels weet ik dat je geen eieren nodig hebt, want er zijn een heleboel vervangbare producten. En weet je, de smaak van het gerecht wordt er helemaal niet minder om!

Tofu scramble door Quirine Smit

Tofu

Gesneden stukjes of mashed tofu is een goede vervanging voor een gekookt ei. Lekker door een salade of op een broodje. Laat de tofu wel goed uitlekken en marineer het. Ideaal voor een zondagochtend vind ik scrambled tofu in plaats van roerei.

Banaan

Bananen hebben een bindende kwaliteit door het hoge zetmeel gehalte. Ik gebruik bananen voor mijn vegan bananenbrood of wortelcake. Je kunt het ook gebruiken voor pannenkoeken, naast dat het bindt geeft het ook een zoete smaak dus heb je minder suiker nodig. Win-win! Een halve geprakte banaan staat gelijk aan één ei.

Appelmoes

Dit product werkt goed als binder in zoete gerechten. In plaats van één ei gebruik je drie el (ongezoete) appelmoes.

Kikkererwtenmeel

Ook kikkererwtenmeel gebruik je voor de binding, maar dan voor hartige gerechten. Ik maal zelf de (harde) kikkererwten tot meel. Je kunt hier een vegan omelet, falafel of een quiche mee maken. Gebruik drie el kikkererwtenmeel en drie el water, ter vervanging van één ei.

Aardappel

Een geplette aardappel gebruik je ook als bindmiddel in hartige gerechten. Plet één aardappel ter vervanging voor één ei.

Pindakaas

Eén van mijn lievelings producten: pindakaas. Ook pindakaas werkt goed voor de binding van gerechten. Ik maak hiermee wentelteefjes, maar ook voor koekjesdeeg werkt het goed. Naast pindakaas kun je ook tahin (gemaakt van sesamzaadjes) of een andere notenpasta gebruiken. Drie el pindakaas staat gelijk aan één ei.

Aquafaba (vocht van kikkererwten)

Wil je een mooie goudgele korst? Bestrijk dan wat vocht uit een blik of pot kikkererwten over het bladerdeeg.

Jam

Ook (abrikozen)jam kun je goed gebruiken voor de glans en kleur op taarten en andere baksels.

Lijnzaad

Dit zaad heeft een nootachtige smaak, waardoor het goed past in hartige gerechten. Lijnzaad zorgt ervoor dat het gerecht rijst. Maal één el lijnzaad en voeg drie el water toe. Laat dit vijftien minuten staan zodat het wat vaster wordt.

Chiazaad

Deze superfood heeft ook een rijzende werking en is neutraal van smaak en daarom kun je het overal aan toevoegen. Net zoals bij lijnzaad staat één el chiazaad met drie el water gelijk aan één ei.

Bakpoeder

Vervang één ei door drie el bakpoeder en meng dit met drie el water en een el olie. Je beslag of beslag gaat hierdoor mooi rijzen.

Over mij

Hi, ik ben Quirine! Ik ben 25 jaar, woon in Amsterdam en sinds een jaar ben ik vegan. Vorig jaar heb ik meegedaan met de VeganChallenge en dat was voor mij de perfecte aanleiding om mijn complete levensstijl om te gooien. Plantaardig eten en leven bevalt mij zó goed, dat ik het super leuk vind dat jij hier nu ook mee bezig bent. Naast in de keuken staan en vegan hotspots ontdekken is mijn andere passie schrijven. Op The Vegan Effect deel ik wekelijks alles over mijn vegan lifestyle en wat daarbij komt kijken. Ook via mijn Instagram @quirinesmit vind ik het leuk om zoveel mogelijk volgers op een positieve manier te inspireren. Hopelijk heb je wat aan mijn artikelen die ik voor de VeganChallenge schrijf. Ik wens je veel plezier! Liefs, Quirine

Tags:

Meer blogs lezen…

Gastblogger

Blogger