Wat is de VeganChallenge?

Veganistisch eten: waar te beginnen? De VeganChallenge biedt hier de oplossing voor! Schrijf je in en ontvang tijdens de challenge dagelijkse nieuwsbrieven propvol recepten, informatie en tips die jou door je eerste veganistische maand loodsen. Daarnaast bieden onze social media en blogs steun aan wie daar maar behoefte aan heeft. Doe mee — dan doen we het samen!

Ik doe mee

Al 62.539 mensen gingen de uitdaging aan!

876 actieve deelnemers

 

Easy Peasy Vegan

Dé startersgids voor beginnende veganisten! Bomvol handige tips en tricks: vitaminen en mineralen, e-nummers, instinkers, mythes en meer. Alles wat je als veganist wilt weten in 1 boekje! Doe mee aan de VeganChallenge of schrijf je hier in voor de NVV nieuwsbrief en ontvang ‘m direct cadeau!

Waarom de VeganChallenge?

Dieren

Niet meer bijdragen aan dierenleed. Samen kunnen we het aantal dieren dat gefokt, opgesloten, uitgebuit en vroegtijdig gedood worden, drastisch verminderen.

Milieu

Wist je dat de veehouderij verantwoordelijk is voor een enorme grote uitstoot van broeikasgassen zoals methaan en CO₂? Direct gevolg: opwarming van de aarde.

Gezondheid

Onderzoek wijst uit dat je door plantaardig te eten het risico op diverse ziektes aanzienlijk verkleint. Zet ook jouw gezondheid in de spotlight.

Mensen

Er wordt meer landbouwgrond gebruikt voor het voeden van veeteelt dan voor mensen. Veganisme draagt bij aan het terugdringen van honger in de wereld.

Jus voor over aardappels of stamppot

Deze jus smaakt lekker bij al je gekookte aardappels en stamppotten, maar ook over rijst. Ze heeft veel variatiemogelijkheid. Zo kun je steeds een andere olie gebruiken: margarine of olijfolie maken een heel verschil, om over sesamolie nog maar te zwijgen. Verder kun je voor zoutmaker marmite gebruiken. Heb je gruwelijke jeugdherinneringen aan marmite? Geef het een tweede kans. Marmite geeft een heerlijk diepe umami-smaak en maakt er een zeer smaakvolle jus van, probeer het! Maar varieer ook eens met shoyu of tamari (sojasaus) of miso, of vegan worcestersauce. Deze zoutmakers kleuren je jus meteen donkerbruin. In plaats van water kun je ook wat kooknat gebruiken van groente of aardappels, indien je die kookt. Zo gaat waardevol kooknat, met vitamines en smaak, niet verloren.

Sinds de VeganChallenge eet ik volledig veganistisch. En ik ben er heel blij mee. De challenge heeft me veel bewuster gemaakt van eten en voedingsstoffen in het algemeen. Bedankt.

Annemieke

#30DagenVegan