Vegan in Berlijn

Nu denk je misschien: “Nee hè! Alweer een blog over BERLIJN?” En dan heb je gelijk! Dit is ALWEER een blog over Berlijn. En ik zal je vertellen waarom je die tóch weer moet lezen.. Want Berlijn is te gek! Wat een fantastische stad! Zo’n gave vibe en zo vegan friendly. Ik heb mijn ogen uitgekeken en me helemaal tonnetje rond gegeten 😉 En daarom deel ik graag mijn leukste tips en tricks met jou!

Allereerst, hoe zijn we (Irene en ik) naar Berlijn vertrokken? Aangezien vliegen nogal slecht voor het milieu is, treinen super relaxed zijn en treinen naar Berlijn heel goed te doen is, namen wij lekker de trein naar Berlijn. Tas volgeladen met snacks en broodjes van AH to go en hoppa! Gezellig die trein in!

Hupsakee! Irene en ik waren onderweg!

Aangekomen op het Hauptbahnhof begon het feest al! Ik had me laten vertellen dat Curry36 de BESTE curryworst van heel Duitsland verkocht, maar hé.. Ik eet geen curryworst..

WRONG! Ze hebben een vegan variant. Die moesten we proberen! Want ja, na zo’n hele middag vreten in de trein hadden we honger gekregen. Hoppa! Naar binnen schuiven die worst.

We konden er weer even tegenaan en gingen op pad naar ons Airbnb-appartement. In eerste instantie zouden we met de baby naar Berlijn gaan, maar aangezien mijn papa toch op kon passen, waren we lekker met z’n tweetjes. Lekker me-time for mommy.

Het grote appartement bleek achteraf een beetje overbodig, maar hé, het was wel relaxed. We zaten op de rand tussen de wijken Friedrichshain en Mitte in. Een perfect uitgangspunt om de stad te verkennen.

Nadat we onze spullen hadden geloosd, bedachten we dat we niet de hele avond konden leven op één curryworst en ik toch ook nog wel de behoefte had aan iets van groente of wat voor gezonds dan ook. Dus…. De stad in! Maar dat bleek helaas nog niet zo makkelijk als we dachten. De grotere vegan hotspots bleken allemaal al volgeboekt voor de hele avond (reserveren is blijkbaar ook een beetje een ding). Maar gelukkig kwamen we terecht bij een klein Vietnamees restaurant, met werkelijk het allerbeste eten dat ik me maar kon wensen. HEERLIJK!

Check deze heerlijkheid! Homemade limoen limonade, met de beste summer rolls en curry die je ooit gezien hebt. Daar word ik dus heeeeel erg gelukkig van! We aten al dit lekkers bij MAMMAM aan de Krossener strasse 14. Echt een aanrader, want het is ook nog eens super betaalbaar! Reserveren is niet nodig en de openingstijden zijn super ruim.

En kijk mij eens even.. Ik heb serious chopstick skills! Ik had het er met Irene over hoe fijn ik het vind om met stokjes te eten. Met drie kinderen thuis ben ik zo gewend om als een malle mijn eten naar binnen te schuiven in de hoop dat ik ook nog eens een keer een warme maaltijd heb. Dat zit inmiddels zo in mijn systeem dat rustig de tijd nemen voor eten gewoon heel moeilijk gaat. Stokjes dwingen je daar een beetje toe, omdat het gewoon wat moeilijker gaat en je er minder mee kunt pakken dan je op een lepel schuift.. Maar ja, ik was nog steeds eerder klaar dan Irene. Can’t help myself!

Hupsadaisy! Vervolgens was het tijd voor een paar cocktails in de meest foute random cocktail bar die we maar konden vinden (een mega upside van zonder baby op pad gaan) en vervolgens ons bed in om de volgende dag weer op pad te gaan.

De volgende dag…

Yes! Het was tijd voor een hele dag Berlijn. We pakten ons time to momo boekje en stippelden onze route uit. Time to momo (voorheen de 100% reisgidsen) zijn altijd echt een schot in de roos voor mij. De routes zijn geweldig. Je komt langs alle bekende hotspots, maar ook langs de kleinere, fijnere en onbekendere knussere stukken van een stad. Plus het eten dat zij aanraden en de bars en restaurants zijn echt fantastisch! De boekjes zijn niet vegan georiënteerd, maar omdat Berlijn als stad dat wel is, krijg je automatisch een hele hoop vegan tips mee.

De enige keuze die we moesten maken, was welke wijk we als eerste wilden verkennen. Om eerlijk te zijn was dat niet zo moeilijk. We begonnen in heaven on earth, Friedrichshain! Een super hippe wijk waar oud en nieuw samenkomt en er vooral voor ons veganisten je hart op te halen valt!

We begonnen de dag met onze eerste stop bij de supermarkt VEGANZ. Even binnen kijken en vooral lekkers voor gedurende dag meenemen. Je kunt niet weten wanneer je het nodig hebt hè.

Nadat we ingeslagen hadden voor wat lekkers voor onderweg en ’s avonds in het appartementje, gingen we de wijk in. Wat een geweldige winkeltjes vind je in Friedrichshain! Allerlei prachtige kleding en spulletjes waar duidelijk bij geadverteerd wordt dat het vegan is. Helaas vond ik een prachtig paar handschoenen (het was koud… brrrr) dat dan weer van echt leer bleek te zijn. Jammer! De verkoopster had nog een zeer bijzonder verhaal waarbij ze probeerde uit te leggen dat het leer was van dieren die niet geleden hadden. Toen ik uitlegde dat die koe waarschijnlijk toch echt zelf meer baat had bij zijn eigen huid dan ik, vertelde ze me dat ze iemand kende die twintig jaar vegetarisch was geweest en toen wel vond dat ze genoeg leed bespaard had zodat ze een volledige bontjas kon kopen.. Huh? Vrij random feitje ook en het had niet zoveel met die handschoenen te maken 😉 Oké, lichtelijk in de war en verontwaardigd vonden we het tijd voor de volgende winkel.

En omdat je van winkelen honger krijgt.. Moest er geluncht worden! Dat deden we bij No Hablo Español aan de Kopernikusstrasse 22. Een prachtig klein Spaans tentje. Het is er super klein en knus. Binnen staan een paar barkrukken en buiten een picknicktafeltje en brede vensterbank 😉 Ik vind dat altijd de fijnste zaakjes! Ze hebben er heerlijke vegan burrito opties. Ik ben inmiddels zo in mijn vegan wereld in m’n element dat ik even verwacht dat zelfs de quesedilla’s vegan zijn, maar helaas. Burrito it is!

Tijdens het wandelen komen we nog langs een heerlijk kleinschalig marktje aan de Boxhagener Platz met allerlei fijne lokale producten waar ik een hele lading aan vegan zeepjes en scrubs in koop en wat baardolie voor manlief.

Toen vonden we dat we wel even genoeg eten naar binnen geschoven hadden en dat het tijd was voor een flinke wandeling om in ieder geval enigszins wat te gaan verbranden en naast alleen maar te eten, ook nog wat van de stad te zien. Op naar de East Side Gallery!

Waar ‘vroeger’ (lees: t/m 1989) de rivier de Spree (gedeeltelijk) de scheidslijn vormde tussen Oost en West Berlijn, vind je nu nog het langst en best bewaard gebleven stuk van de Berlijnse muur. Na de val van de muur werd dit stuk aan de Mühlenstrasse beschilderd door 118 kunstenaars uit 21 landen en daarmee kreeg dat stuk muur de naam ‘East Side Gallery’. Het is bijna 1,5 km lang en een prachtige wandeling langs een indrukwekkend stuk geschiedenis. [Bron: Time to momo, stadsgids Berlijn]

Tsja en misschien verwacht je het niet meer.. Maar als je dan zo’n wandeling gemaakt hebt dan krijg je trek! Deze keer waren we voorbereid. Want 3x raden wat er op de hoek van de Boxhagener Platz zit? Ja hoor! Een van Berlijns meest populaire vegan restaurants! En niet zonder reden <3. 1990 Vegan Living aan de Krossener Strasse 19. Een Vietnamees restaurant waar je een beetje à la tapas idee een paar hapjes per persoon bestelt en dan lekker samen kan delen. Drie à vier hapjes zijn meer dan voldoende.. Maarja, dan ken je Irene en Lisette nog niet. Die willen echt veeeeeel meer proberen dan dat! Helaas was het licht niet zo goed binnen (wat voor een heerlijke knusse sfeer zorgt, maar voor crappy foto’s). Je kunt meer foto’s van hun geweldige eten vinden op hun Instragram pagina.

Ik zei toch dat je er niets van kon maken.. Het smaakte er niet minder om! Oh my, die zeewier salade was zo heerlijk, en de dumplings en de salades en, en, en, en,.. Ik denk dat ik hier ga wonen! Is er nog een single chef in dit restaurant? Ik ben getrouwd, maar het boeit me even niet. Ook de liefde van de vrouw gaat door de maag hoor heren 😉

Ik kan dus met recht zeggen dat het een zeeeeeer geslaagde dag was.

De laatste dag…

OH noooo.. en daarna was het alweer zondag en was onze laatste volledige dag in Berlijn aangebroken.

Wat je moet weten over Berlijn, is dat op zondag echt heel veel plaatsen gesloten zijn. Winkelen zit er in elk geval sowieso niet in! Daarom is het een goed idee om je sightseeing en museumbezoeken op zondag te plannen.

We namen een Deezer fiets en fietsten de hele stad door. Download de app en go! Super ideaal. Overal in de stad vind je de fietsen en je kan ze ook overal weer kwijt. We hadden er een super heerlijk zonnetje bij. Wat een mazzel!

Van al dat fietsen en alle indrukken die je opdoet in een stad als Berlijn, krijg je honger. Want echt. Ik had niet verwacht dat het me zo aan zou grijpen, maar die stad doet iets met je. Het feit dat je daar zo vrijelijk rond kunt fietsen en kunt genieten van alles wat de stad je te bieden heeft en kunt gaan en staan waar je maar wilt. Terwijl toen ik geboren werd (en ja mensen, zo oud ben ik echt nog niet) deze stad nog verscheurd werd door die kl*temuur waar mensen gedood werden als ze probeerden te vluchten. Dat gevoel gaat je niet in de koude kleren zitten. Dus we proberen het luchtig te houden voor onszelf en er de lol in te houden, maar het vreet aan je.

Wat is de beste manier om iedereen weer vrolijk en happy te krijgen? Bagels en donuts eten! Daar wordt iedereen gelukkig van! Daar gingen we dus! Op naar Brammibal’s Donuts. Die vind je op verschillende plekken in de stad, dus check gewoon even de dichtstbijzijnde locatie. Hun hele assortiment is vegan <3!

Echt, ik hou van Irene. Die kan eten! Echt een vrouw naar mijn hart. Ze bestelde maar liefst niet één, niet twee, niet drie, maar vier donuts! En die gingen op. En ohja.. Daarna wilde ze ook nog een bagel proberen. Ik hou van zulke mensen. Aangezien ik er niet mee weg kom om zoveel zoets te eten – want dan lig ik de rest van de dag met buikkramp op de bank – bestelde ik netjes twee hartige bagels.

Valt het op dat ik een ietsiepietsie in love ben met m’n bagel? Ik heb lang niet zo naar mijn man gekeken geloof ik.

We gingen verder nog op de fiets wat hotspots af. Charlie’s Checkpoint, het panorama en we gingen een wolkenkrabber op. Oh ja en iets met nog meer curryworst.

Hierna hebben we nog een tijdje door de stad gefietst. We wisten niet helemaal zeker wat we nog wilden doen. Dronken wat thee, zaten gezellig te kletsen en bedachten toen dat we maar eens zouden gaan avondeten 😉 Want ja.. het ging om het eten toch? We wilden niet weer Vietnamees, ondanks dat ik dat heeeeerlijk vind! Het was tijd voor iets anders.

We besloten dat we er best een stukje voor wilden fietsen en gingen naar de wijk Neukölln om bij de Israelische tent Gordon te eten aan de Allerstrasse 11. Woooooow! Ik hou van Midden-Oosters eten. Vooral de Libanese keuken is een van mijn favorieten, maar het ligt allemaal vrij dicht bij elkaar natuurlijk. En we aten hier een bloemkool zoals ik die nog nooit gehad heb <3. Uiteraard was de hummus to die for, maar de gegrilde groentes, het brood, de bloemkool. Wow, wat een smaakexplosie! Niet alles op de kaart is vegan, maar ze hebben sowieso vegan opties en denken graag mee. Zeeeeeeer de moeite waard!

Dit was dus echt een geweldig galgenmaal om een meer dan geslaagd weekend Berlijn mee af te sluiten!

We hebben zo genoten (letterlijk). Van al het lekkere eten, de winkeltjes, de sfeer, de omgeving, het lekkere (maar koude) weer, de kunst, de musea en het gezelschap met elkaar. Irene en ik gingen voor de kinderen kwamen regelmatig met elkaar op stap, maar daar is een klein beetje de klad in gekomen. Ik hoop dat, nu de kindjes steeds groter worden en wij ook weer in Nederland wonen, we deze hele fijne gewoonte weer op gaan pakken. Ik weet namelijk al wat plekjes in Londen waarvan ik niet kan wachten om ze te checken.

Onderweg naar het station gingen we nog even onze lege rugzak vullen in de Duitse supermarkten en bij Veganz. En toen was het tijd om naar huis te gaan! Naar mijn drie kleine aapjes die ik enorm gemist heb.

Eén ding weet ik zeker. Ik wil zeker nog eens terug naar deze heerlijke en fantastische stad!

Tags:

Hoi! Ik ben Lisette, mama van 3 en super enthousiast om jou te empoweren in je vegan kennis! Ik wil jou informeren en zekerheid geven. Veganisme is de beste optie voor jou, de wereld en uiteraard de dieren. Meer blogs lezen…