Vegan en een fulltime baan

‘Maar kost vegan eten niet ontzettend veel tijd?’ Naast ‘Wat eet je dan wel?’ is dit een van de meest voorkomende vragen die mensen mij stellen als ik vertel over mijn vegan leefstijl. Een vraag die, wat mij betreft, vooral voortkomt uit onwetendheid.

Natuurlijk is het in het begin even zoeken. Je weet nog niet van alle producten of ze vegan zijn of niet, en ook ik was in het begin extra tijd kwijt met het doorspitten van ingrediëntenlijsten. Ik hou sowieso niet van gehaast boodschappen doen, dus dit heb ik nooit vervelend gevonden (een extra reden voor mindfull boodschappen doen 😉). Bovendien werd al het recherchewerk vaak genoeg beloond met fijne ontdekkingen. Hoe leuk is het om te zien hoe veel lekkere koekjes vegan zijn? (Robuuste koeken van LU, Punselie’s, Oreo’s, speculooskoekjes… need I say more?)

Maar om nu te zeggen dat vegan eten in het algemeen me meer tijd kost? Eigenlijk niet! Hoeveel tijd ik stop in mijn maaltijden hangt vooral af van hoe veel tijd ik heb. Met een fulltime (kantoor)baan – en een druk sociaal leven, vrijwilligerswerk, blog en sport / hobby’s – heb ik niet altijd tijd en zin om groots uit te pakken in de keuken. Het goede nieuws is dus ook dat dit echt niet altijd hoeft als je vegan bent. Heb ik een drukke werkweek? Dan is de kans groot dat ik het hou bij brood voor lunch, een soepje neem in de kantine op mijn werk en het mezelf ’s avonds gemakkelijk maak. In het weekend vind ik het heerlijk om uit te pakken, en als ik tijd heb meal prep ik wat salades voor de nieuwe werkweek. Je kunt het jezelf zo makkelijk en moeilijk maken als je zelf wil.

Met mijn eetdagboek hoop ik jullie te laten zien dat vegan eten niet per se veel tijd hoeft te kosten. En wie weet doe je nog leuke ideeën op! (denk: vegan Baileys!)

Zondag

O:        Smoothiebowl van banaan, kiwi en soyayoghurt met muesli en lijnzaad

L:        Twee bruine boterhammen met vegan Kips leverworst en Vego chocopasta

T:        Thee, granola koekjes van Verkade

T:        Schaaltje nacho’s met pittige salsa, glaasje witte wijn

A:        Pompoenlasagne met courgette en vegan bechamelsaus

T:        Thee, stuk pure chocolade

Maandag

O:        Havermout gemaakt met havermelk met appel, rozijnen en kaneel

T:        Twee mandarijnen

L:        Lunchsalade van volkoren couscous, (gedroogde) tomaatjes, bosui, komkommer en noten

A:        Noedels met een pesto van koriander, basilicum en pistachenoten met avocado en vegan kipstukjes (recept van Otto Lenghi, check zijn website eens voor inspiratie!)

T:        Twee Granola koekjes van Verkade, stuk pure chocolade met hazelnoten

Dinsdag

O:        Sojayoghurt met appel, noten, rozijnen, lijnzaad en kaneel

T:        Haver dadel reep met citrus en appel

L:        Bagel met een groenteburger bij de Bagels & Beans

(In alle eerlijkheid: hij was niet fantastisch…)

T:        Best wel veel dierendrop – ach, moet ook kunnen 🙂

A:        Pasta  a la Norma (met tomatensaus en aubergine)

T:        Stuk pure chocola

Woensdag

O:        Sojayoghurt met appel, noten, rozijnen, lijnzaad en kaneel

T:        Twee grote Medjoul dadels

L:        Twee boterhammen met vegan roomkaas (van Violife) en bieslook, kop groentebouillon

T:        Peer

A:        Mezzelune met kikkererwten, linzen en rozemarijn met een spinazie-champignon saus

T:        Blokje Vego hazelnootchocola

Donderdag

O:        Havermout van havermelk met appel, rozijnen en kaneel

T:        Een paar dropjes

L:        Pasta salade met rode pesto en gegrilde groenten

T:        Schaaltje linzen chips

A:        Vegan moussaka met zoete aardappel, aubergine en bechamel

T:        Peer

Vrijdag

O:        Sojayoghurt met een peer, noten, lijnzaad en een lepetlje abrikozenjam

L:        Maaltijdsoep met linzen, aardappel en bloemkool (vers van de Ekoplaza) en een snee brood

T:        Handje pinda’s

A:        Pizza van Turks brood met tomatensaus, paprika, tomaat, spinazie, vegan kaas en chili peper + twee glazen rode wijn

T:        Vegan Baileys (zooo lekker!)

Zaterdag

O:        Bananen pannenkoekjes met appel, blauwe bessen en stroop

L:        Boterham met vegan Kips leverworst, twee crackers met kokosboter en pure hagelslag

T:        Paar olijven, handje cashewnoten, glaasje wijn

A:        Burger van Jack Bean met wat frietjes

T:        Chai latte

Tags:

Het liefst sta ik de hele dag in de keuken. Ik wil graag laten zien dat vegan eten en duurzaam leven niet moeilijk hoeft te zijn. Laten we de wereld samen mooier maken. Meer blogs lezen…

Annemiek

Blogger