Alles wat je moet weten over plantaardige melk

Plantaardige melk. Vrij vertaald betekent het “melk van planten”. Klopt dat wel en is het niet een vreemde naam?

Melk komt normaal gesproken van een zoogdier zoals een koe, geit of een mens. Waar komt plantaardige melk dan vandaan?

Wat is plantaardige melk?

Plantaardige melk is een melksoort die van planten is gemaakt. Omdat het geen product is van echte melk, mag er geen ‘melk’ op de verpakking staan. Daarom staat er vaak “drink” op een pak in plaats van melk. Toch wordt er in de volksmond nog vaak gesproken over plantaardige melk. Vandaar dat ik dat nu ook gewoon doe in dit blog.

Toch blijft het wel een aparte naam omdat bijvoorbeeld een amandel van een amandelboom komt en dus geen plant is.

Maar plantaardig maakt wel duidelijk dat er geen dierlijke producten in zitten. Handig om te weten voor jou als vegan, maar ook voor iemand die bijvoorbeeld allergisch is voor koemelk.

Welke plantaardige melk is er?

Het aanbod aan gekoelde en ongekoelde soorten neemt steeds meer toe, maar dit zijn wel de meest voorkomende:

  • Sojadrink
  • Amandeldrink
  • Rijstdrink
  • Haverdrink
  • Kokosdrink
  • Speltdrink
  • Notendrink (van hazelnoot, cashewnoot, macadamianoot)
  • Hennepdrink
  • Quinoadrink

Al dan niet gezoet of met een smaakje zoals chocolade, banaan en zelfs koffiesmaak.

Sojamelk is voor de meeste mensen de bekendste plantaardige melk.

Welke moet ik nou nemen?

Dat hangt af van je smaak, maar ook je budget en voor welk doel je het gebruikt.

De ene smaakt romig en zoet en de andere weer wat wateriger. Je kunt je voorstellen dat een melk op basis van amandel anders smaakt dan bijvoorbeeld een melk op basis van rijst. Ook zijn er verschillen tussen verschillende merken. Kwestie van uitproberen.

Ik merkte zelf dat ik sneller trek kreeg na een kom havermout op basis van rijstmelk. Rijstmelk wordt vaak gemaakt van witte rijst. Witte rijst is een snelle koolhydraat waardoor je sneller weer trek krijgt. Deze laat ik dan ook staan.

De prijzen verschillen enorm. Natuurwinkels zijn behoorlijk duur en in de supermarkten staan vaak de bekende merken zoals Alpro, Zonnatura en Oatly. Lekker maar ook behoorlijk aan de prijs. Gelukkig hebben supermarkten  vaak ook huismerk plantaardige melk die een stuk goedkoper is.

Vaak worden er wel extra mineralen en vitamines toegevoegd zoals calcium of vitamine B12. Biologische plantaardige melk bevat geen toegevoegde vitamines en mineralen en is daarom dus minder voedzaam.

Amandelmelk is heerlijk als basis voor een havermoutpap, maar omdat het niet schuimt is het niet zo fijn voor in je koffie als je een lekker schuimlaagje wil. Sojamelk schuimt daarentegen wel weer goed op voor een cappuccino en is ook lekker als basis door een soep.

Alpro en Oatly hebben tegenwoordig een speciale barista versie die geschikt is voor in je koffie. Zelf vind ik de havermelk minder lekker in de cappuccino en kies dan liever voor sojamelk. Anderen zweren weer bij havermelk. Dus zoals je ziet is het heel persoonlijk. Ik kies overigens wel voor gezoete sojamelk, want de ongezoete heeft een minder fijne geur als het opgewarmd is. In mijn keukenkast staan sojamelk, amandelmelk en soms havermelk. Heel soms haal ik wel eens een andere smaak.

Overigens kan je plantaardige melk ook zelf maken. Op internet zijn genoeg recepten te vinden voor je eigen amandelmelk. Leuk als je graag in de keuken staat. Zelf heb ik dit nog nooit gedaan.

Moet ik nou plantaardige melk gebruiken als ik geen melk meer drink?

Op zich niet als jij gevarieerd eet. Mocht je helemaal geen plantaardige zuivel gebruiken, dan is het wel verstandig goed op te letten dat je voldoende calcium uit andere bronnen haalt.

Daarnaast is plantaardige melk een welkome variatie in je dagelijkse maaltijden. Je kunt er pannenkoeken van bakken, lekkere cappuccino’s drinken of een heerlijk ontbijtje maken met havermout of een warme chocolademelk. Sommigen zijn ook heel lekker om zo te drinken, zoals de chocoladeversie.

Tips bij het maken van een keuze

Als je in de supermarkt staat en niet weet welke je nu moet kopen, let dan op het volgende:

De voedingswaarde: Sojamelk bevat vaak de meeste eiwitten en kijk of er vitamines en calcium aan toegevoegd zijn.

De samenstelling: Sommigen bevatten meer ‘plant’ dan anderen.

Ingrediënten: Vaak geldt, hoe minder ingrediënten, hoe beter.

Toevoegingen: Kies voor de ongezoete. Als je twijfelt of je genoeg binnen krijgt aan bijvoorbeeld calcium, kijk dan of er toegevoegde vitamines en mineralen in zitten.

Duurzaamheid: Als je duurzaamheid belangrijk vindt, kijk dan hoe duurzaam verschillende soorten zijn. Over het algemeen zijn sojamelk en havermelk bijvoorbeeld milieuvriendelijker dan amandelmelk.

Tags:

Zij is de grootste dierenvriend en het liefst helpt zij ze allemaal. 24 jaar vegetariër geweest, nu vegan. Een openbaring. Sabine leert, ontdekt en geniet! Meer blogs lezen…

Sabine

Blogger