Mirte’s tip: De veelzijdigheid van havermout

VeganChallenge vrijwilliger Mirte is diëtiste, maar daarnaast ook een echte lekkerbek. Ze deelt tips over lekker eten en gezondheid. Haar motto: gezond kan ook lekker! In deze nieuwsbrief vertelt ze je meer over een goede kom ouderwetse havermout.

Overnight_Oats

Haver is een graan dat al vele eeuwen wordt gebruikt voor allerlei toepassingen. Onder andere voor brood en muesli, maar mijn favoriet is toch wel havermoutpap. Ik vind het heerlijk om ’s ochtends te beginnen met een lekkere warme kom havermout, vooral in de winter. Ik heb de rest van de ochtend dan geen cravings meer naar snoep en koek, want van een flinke kom zit je behoorlijk lang vol! Havermout zit boordevol vezels. Die vullen je maag en ze zijn goed voor je stoelgang en je cholesterol. Daarnaast bevat havermout belangrijke mineralen zoals calcium, ijzer en zink en zit er behoorlijk wat eiwit in. Dit is belangrijk voor spieropbouw en helpt om een verzadigd gevoel te geven. Super gezond dus!

Toch werd ik havermoutpap vaak na een tijdje helemaal zat. Ik maakte het altijd met sojamelk, zonder verdere toevoegingen. Tja, dat gaat dus vervelen. Toen ontdekte ik dat je eindeloos met de smaken kunten variëren! Neem zelf maar eens een kijkje bij de havermout recepten. Je kunt bijvoorbeeld sojamelk vervangen door een andere plantaardige melk of door vruchtensap.

Met fruit kun je je havermout fris en fruitig maken. Een meegekookte banaan past perfect bij de zachte structuur van de pap, maar ook appel, aardbeien of limoen zijn heerlijk. Rozijnen maken je havermout niet alleen fruitig, maar ook lekker zoet.

Ook specerijen geven extra smaak. Wat dacht je van kaneel, nootmuskaat of kardemom? Een combinatie van specerijen, zoals speculaaskruiden, is ook heerlijk!

Met al die smaken is suiker toevoegen eigenlijk overbodig en wordt je havermout nog gezonder.

Heb je ’s ochtends weinig tijd om uitgebreid havermout te koken? Je kan ook voor overnight oats gaan. Je zet dan ’s avonds een kom met havermout, plantaardige melk of sap en eventuele toevoegingen in de koelkast. De havermout wordt lekker zacht terwijl jij aan het slapen bent en de volgende ochtend is je ontbijt meteen klaar om te eten! Lekker als je ’s zomers geen warm ontbijt wilt. Toch liever een dampend bord havermout? Dan kun je je overnight oats nog eventjes in de magnetron zetten.

Meer ontbijtinspiratie nodig? Kijk op onze Pinterest.