Voordelen van vegan eten

Vegan eten wordt steeds populairder. Volgens een recent artikel in het NRC waren er 5 jaar geleden nog zo’n 45.000 mensen die vegan eten in Nederland. Tegenwoordig zijn dit er zo’n 121.000. In Amsterdam zijn bijvoorbeeld 35 restaurants die uitsluitend vegan eten serveren. En nog eens 200 restaurants hebben ook vegan opties op de menukaart staan. 

Vegan wordt dus steeds groter. En dat is niet zonder reden. In zijn superinteressante boek How Not To Die beschrijft de Amerikaanse MD. Michael Greger de voordelen van een op planten gebaseerd voedingspatroon. Greger geeft aan dat de overgrote meerderheid van de voortijdige overlijdensgevallen (in de VS) voorkomen kunnen worden door veranderingen in het eetpatroon en de levensstijl. 

In How Not To Die beschrijft Dr. Greger de 15 belangrijkste doodsoorzaken in de VS – waaronder hartaandoeningen, kanker, diabetes 2, Parkinson, hoge bloeddruk en dementie  – en hoe je deze aandoeningen zou kunnen voorkomen. En dat niet alleen, soms zelfs zou medicatie verminderd kunnen worden en zou men weer gezond kunnen leven. 

Wist jij trouwens dat het aantal mensen dat jaarlijks in de VS komt te overlijden aan een van de 15 belangrijke doodsoorzaken, een veel groter aantal is dan het aantal soldaten die zijn omgekomen in alle oorlogen waarin de VS heeft geparticipeerd, vanaf de Tweede Wereldoorlog?

Hoog tijd dus om de Veganchallenge echt serieus te nemen. In dit artikel gaan we in op 6 gezondheidsvoordelen die vegan eten met zich mee kan brengen. 

1. Vegan eten kan je helpen met afvallen

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; veel mensen willen afvallen en een plantaardig voedingspatroon kan daar flink aan bijdragen. In Nederland is meer dan de helft van de bevolking te dik. 

Het blijkt dat veganisten vaak slanker zijn en een lagere BMI hebben dan mensen die niet vegan eten. Ook blijkt dat een veganistisch voedingspatroon effectiever is om af te vallen dan andere voedingspatronen. 

Vegan eten levert per definitie veel minder calorieën dan niet vegan eten en juist veel voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten. 

Als je meer wilt weten over afvallen, lees dan dit artikel over afvallen in 3 stappen zonder dieet

2. Vegan eten zou beter zijn voor je hart en je bloedvaten

Het eten van veel verse groenten, vers fruit en peulvruchten wordt gelinkt aan verminderde risico’s op hartziekten. Hartziekten zijn belangrijke doodsoorzaken in ons land. Omdat je door een veganistisch voedingspatroon goed nadenkt wat je eet, eet je vaak gevarieerder. 

Het blijkt dat vegan eten de bloedsuikerspiegel en de bloeddruk kunnen verlagen. Daarnaast kan vegan eten ook het totale cholesterolniveau in het bloed verminderen. 

3. Door vegan te eten krijg je meer van bepaalde voedingsstoffen binnen

Vegan voeding bestaat uit veel verse groenten, bonen, erwten, noten, zaden, fruit en pitten. Derhalve bevat vegan eten juist veel vezels, antioxidanten, gunstige plantenstoffen en veel vitaminen en mineralen. 

Let wel op dat je genoeg gezonde voedingsstoffen binnen krijgt. Er bestaat ook vegan junk food wat weinig voedingsstoffen bevat. Als je daar te veel van eet, dan bestaat de kans juist dat je lichaam tekort voedingsstoffen binnen krijgt. 

4. Vegan eten lijkt de bloedsuikerspiegel te verlagen en dat niet alleen

Juist doordat een vegan voedingspatroon uit veel verse groenten, fruit, noten en andere gezonde voedingsmiddelen bestaat, zou je bloedsuikerspiegel niet sterk fluctueren. En juist een constant bloedsuikerspiegel staat in relatie tot een constant lichaamsgewicht en een slank figuur. 

En dat is nog niet alles omdat veganisten ook nog eens een hogere insulinegevoeligheid zouden hebben. Hierdoor vermindert het risico dat een chronische ziekte zoals diabetes 2 zich zou ontwikkelen. Daarnaast zouden de plantaardige eiwitten ook betere vrienden met je nieren zijn dan de eiwitten die van vlees afkomstig zijn. 

5. Vegan voeding zou zelfs beschermen tegen vormen van kanker

Kanker is een vervelende en slopende ziekte. Je zou er van alles aan willen doen om kanker te voorkomen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie kan ongeveer een derde van alle kankervormen voorkomen worden, door dingen die je zelf in de hand kan hebben te veranderen. Denk hierbij aan je voedingspatroon. 

Juist het eten van peulvruchten, vers fruit en groenten kunnen de risico’s op het krijgen van kanker flink verminderen. Dit zou niet alleen kunnen komen door de voeding zelf, ook het bereiden van de voeding heeft impact. 

Vlees bijvoorbeeld kan gerookt worden, of gebakken en juist dat bewerkingsproces kan het risico op het verkrijgen van een vorm van kanker in de hand werken. 

Vegan eten heeft dus flink wat voordelen. En natuurlijk is het ook gewoon lekker. Wie zegt er nou nee tegen vers fruit, verse groenten zoals spinazie, boerenkool, avocado en rode bieten? Over rode bieten gesproken, die bevatten ook flink wat gezonde voordelen en je kunt er flink mee variëren. 

 

Dit artikel is geschreven door Matthijn Tromp, eigenaar van de website NLbewustgezond.nl

 

Tags:

Meer blogs lezen…

Gastblogger

Blogger