Vitamine B12: een vitamine om in de gaten te houden

We zijn vandaag aanbeland bij de veelbesproken 
vitamine B12! Dé vitamine waar iedereen naar vraagt wanneer je eenmaal als volgroeid veganist deze aardbol bewandelt.

Een belangrijke vitamine
Vitamine B12 is een in water oplosbaar vitamine die wordt aangemaakt door bacteriën. Bacteriën die je bijvoorbeeld in de grond vindt. Voor een goede celdeling, vorming van rode bloedlichaampjes en een gezond zenuwstelsel is voldoende vitamine B12 nodig. Ook ter ondersteuning van je immuunsysteem en het vrijmaken van energie uit koolhydraten, eiwitten en vetten die je via je voeding binnenkrijgt, is vitamine B12 erg belangrijk. Je inname van vitamine B12 in de gaten houden kan dus geen kwaad.

Vitamine B12 bronnen
Van nature komt vitamine B12 niet in plantaardige producten voor. Daarnaast is het een vitamine die je lichaam niet gemakkelijk opneemt. Om aan vitamine B12 te komen, zou je een aantal producten kunnen eten. Sommige voedingsmiddelen, zoals sojaproducten, cornflakes en vleesvervangers zijn namelijk verrijkt met B12. Is dit genoeg? Om hier zeker van te zijn nemen veel vegans zo nu en dan een supplement, waar overigens ook niet-vegans wel wat van kunnen gebruiken! 

Vitamine B12 test
Wil jij weten hoe het met jou gezondheid staat of ben je benieuwd of je wel genoeg vitamine B12 binnenkrijgt? Bij 
Diagnostics4all kun jij terecht voor verschillende thuis- en labtesten. Maak je je toch zorgen of wil je wat meer zekerheid? Dan raden we je aan je nieuwe eetstijl te bespreken met je dokter of diëtist. De opname van voedingsstoffen verschilt namelijk per persoon en ook niet ieder supplement zal dezelfde uitwerking hebben in elk lichaam.

Zoals met alle manieren van eten is het goed om aandacht te besteden aan wat je in je lichaam stopt. Je weet nu meer over belangrijke voedingsstoffen, maar hoe zorg je dat je ze allemaal binnenkrijgt? Morgen vertellen we over het koken als vegan.

 
 
Recepten
 
Choco-noten-bananen smoothie
Ontbijt
Groene Salade
Lunch
Thaise gele curry met rode linzen en groenten
Diner
 
weekmenu
 
 
 
 
Blog
 
Het voedings ABC - vitamine B12
De belangrijkste voedingsstof waar je als veganist op moet letten is vitamine B12. Waarom dat is en hoe je ervoor kunt zorgen dat je hier voldoende van binnenkrijgt legt Lisette je uit in deze blog. Zo voorkom je makkelijk dat je een tekort hieraan krijgt.
 
lees meer
 
 
Edelgist – het gezonde alternatief voor kaas!
Kaas - een product wat veel mensen denken te gaan missen als ze veganist worden. Gelukkig bestaan er allerlei veganistische vervangers voor kaas, waaronder edelgist. In deze blog legt Ilona je uit wat edelgist is en hoe je het kunt gebruiken. Zo hoef je de lekkere hartige smaak van kaas nooit meer te missen!
 
lees meer
 
 
5x smakelijk avondeten!
Hutspot met ballen, inclusief zelfgemaakte jus. Of een patatje met een broodje bonenburger. Klinkt lekker toch? Petricia van PlantmadePretty heeft 5 lekkere avondmaaltijden voor jou bedacht.
 
lees meer
 
 
Facebook Twitter Instagram Pinterest
Groetjes,
Het VeganChallenge Team
Elk jaar doen meer dan 10.000 mensen mee aan de VeganChallenge. In januari, april en oktober informeren wij hen met ruim 20 vrijwilligers over veganisme en de voordelen voor dierenwelzijn, milieu en gezondheid. De VeganChallenge is een onderdeel van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme. Wil je andere deelnemers spreken maar heb je geen sociale media, kijk dan op het forum.
Uitschrijven    |    E-mail archief    |    Bekijk in browser