Belangrijke mineralen: ijzer en calcium

IJzer en calcium, twee mineralen waar vaak naar gevraagd wordt als je veganistisch eet. Calcium krijg je tenslotte binnen door melk en ijzer zit in vlees. Lees snel verder, want na vandaag kun jij aan iedereen vertellen dat je met een plantaardig dieet met gemak aan je calcium- en ijzerbehoefte komt!

Calcium
Dat calcium – ook wel kalk genoemd - zorgt voor sterke botten en mooie tanden is helemaal waar! Dat dit alleen te verkrijgen is door het drinken van melk klopt dan weer niet. De waarheid is dat veel planten een rijke bron van calcium zijn. Planten nemen dit mineraal namelijk op uit de grond. Door het eten van groentes als broccoli, boerenkool of spinazie, maar ook producten als tofu, havermout en gedroogde vijgen krijgt je dagelijkse calcium-inname een flinke boost. Combineer je deze calciumrijke producten met vitamine D, dan neemt je lichaam het extra goed op.

IJzer
IJzer, nog zo’n belangrijke voedingsstof. Voor alle lichaamsprocessen en lichaamsbeweging is voldoende zuurstof nodig. Hier komt het mineraal ijzer om de hoek kijken, want ijzer speelt een rol bij het verspreiden van zuurstof door je lichaam. Ja, in dierlijke producten zit ijzer van een makkelijker opneembaar soort, maar als veganist hoef je zeker niet bang te zijn dat je niet voldoende ijzer uit je voeding haalt. Er zijn namelijk heel wat tips en tricks waarmee jij de opname van ijzer verbetert. En nu komt het mooiste: daar is geen dier voor nodig!

Kortom: door gevarieerd te eten krijg je ijzer en calcium automatisch binnen. In de blogs van vandaag lees je veel meer over ijzer en calcium en in welke producten deze mineralen te vinden zijn. Morgen komt het belangrijke vitamine B12 aan bod.

 
 
Recepten
 
Banaan-noten muffins
Ontbijt
Broodje Auberginesalade
Lunch
Bosbessencrumble
Bakrecept
Bladerdeegpizza
Diner
 
weekmenu
 
 
 
 
Blog
 
De Gezonde Veganist: welke vitaminen mag je niet missen?
Wordt er ook wel eens tegen jou gezegd dat je als veganist nooit alle vitaminen en mineralen binnen kunt krijgen die je nodig hebt? Lees dit artikel en je hoeft hier nooit meer zenuwachtig over te zijn.
 
lees meer
 
 
Het grote voedings-ABC: Calcium
Calcium is nodig voor sterke botten, dat is algemeen bekend. De gemiddelde Nederlander denkt bij het mineraal calcium al snel aan koemelk. Is het terecht dat dit als belangrijkste calciumbron gezien wordt? En hoe kun je zonder dierlijke zuivel aan genoeg calcium komen? Wij vertellen je meer over het hoe en waarom.   
 
lees meer
 
 
Het voedings-ABC: IJzer
Als je mensen vertelt dat je veganistisch eet, en de eerste vraag is niet waar je je eiwit vandaan haalt, dan is het meestal wel ‘maar krijg je wel genoeg ijzer binnen?’. Grappig genoeg bevat een geheel plantaardig voedingspatroon vaak juist meer ijzer dan een vegetarisch dieet met zuivel en ei. 
 
lees meer
 
 
Facebook Twitter Instagram Pinterest
Groetjes,
Het VeganChallenge Team
Elk jaar doen meer dan 10.000 mensen mee aan de VeganChallenge. In januari, april en oktober informeren wij hen met ruim 20 vrijwilligers over veganisme en de voordelen voor dierenwelzijn, milieu en gezondheid. De VeganChallenge is een onderdeel van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme. Wil je andere deelnemers spreken maar heb je geen sociale media, kijk dan op het forum.
Uitschrijven    |    E-mail archief    |    Bekijk in browser