Koolhydraten: een belangrijke energiebron

Koolhydraten zijn de afgelopen jaren behoorlijk negatief in het nieuws geweest. Ze maken je per definitie dik, ongezond en zijn slecht voor je algehele vertering. Klopt dit eigenlijk wel? 

Langzame koolhydraten
Net als vetten en eiwitten zijn koolhydraten een heel belangrijk onderdeel van je voeding.
Wanneer je plantaardig eet, zul je veel van de gezonde variant binnen krijgen. Dit zijn de koolhydraten in de vorm van zetmelen die langzaam verteren en die jou de hele dag helpen je energie te behouden. Waar je deze langzame koolhydraten dan vandaan haalt? Uit volkoren granen, peulvruchten en groenten bijvoorbeeld. 

Snelle koolhydraten 
De andere koolhydraten, suikers, worden juist snel door je lichaam opgenomen. Suiker eten is niet erg, al is dit afhankelijk van de voedingsmiddelen waar je het uithaalt. Je lichaam verwerkt suiker uit een stuk fruit namelijk hetzelfde als het suikerklontje in je koffie. Maar denk eraan, geraffineerde suiker is een product dat je lichaam niks oplevert, terwijl fruit vol zit met vezels en voedingsstoffen. 

Variatie is het toverwoord
Dus… eet veel van de goede dingen die een plantaardig dieet te bieden heeft! Groenten, fruit, peulvruchten, volkoren granen, noten, zaden en kruiden. Als je dit doet, is de kans het grootst dat je van alle drie de voedingselementen (vetten, eiwitten, koolhydraten) precies genoeg binnen krijgt en heb je de minste kans op tekorten. En natuurlijk, een gebakje op zijn tijd gaan we je zeker niet verbieden!

We hebben nu gezien dat je meer dan genoeg van alle gezonde eiwitten, vetten en koolhydraten binnenkrijgt als je plantaardig eet. Je haalt ze simpelweg uit een andere bron. Bij andere belangrijke voedingsstoffen is dat niet anders. Want hoe zit het eigenlijk met vitamines en mineralen? Daar gaan we morgen mee verder!

 
 
Recepten
 
Blueberry pancakes
Ontbijt
Broccoli-Courgette-Kokossoep
Lunch
Mexicaanse bonensalade met sugar snaps
Diner
 
weekmenu
 
 
 
 
Blog
 
Van niet mogen, naar niet willen
Anne-Fleur vertelt over de tijd dat zij geconfronteerd werd met vrienden die geen vlees aten of zelfs vegan gingen. “Zo extreem zeg”. Nu kijkt ze daar volledig anders tegenaan en wordt zij nog regelmatig verrast door de kleurrijke veelzijdigheid van heerlijk vegan eten. Jeeh!
 
lees meer
 
 
Mirte's tip: De veelzijdigheid van havermout
VeganChallenge vrijwilliger Mirte is diëtiste, maar daarnaast ook een echte lekkerbek. Ze deelt tips over lekker eten en gezondheid. Haar motto: gezond kan ook lekker! In deze nieuwsbrief vertelt ze je…
 
lees meer
 
 
12 tips voor de vegans van 45+
De overgang… niemand kijkt er naar uit maar het komt vanzelf. En Marjan kan daarover meepraten. In dit blog geeft zij 12 tips die de overgang op een veganistische wijze verzachten. Interessant voor jou of jouw moeder/oma? Lees dan snel verder!
 
lees meer
 
 
Facebook Twitter Instagram Pinterest
Groetjes,
Het VeganChallenge Team
Elk jaar doen meer dan 10.000 mensen mee aan de VeganChallenge. In januari, april en oktober informeren wij hen met ruim 20 vrijwilligers over veganisme en de voordelen voor dierenwelzijn, milieu en gezondheid. De VeganChallenge is een onderdeel van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme. Wil je andere deelnemers spreken maar heb je geen sociale media, kijk dan op het forum.
Uitschrijven    |    E-mail archief    |    Bekijk in browser